Sprzedajesz swoje produkty w opakowaniach do Niemiec?
Musisz wiedzieć co to jest LUCID.
Jest to publicznie dostępny niemiecki rejestr podmiotów, które jako pierwsze wprowadzają na niemiecki rynek towary w opakowaniach. Odpowiedzialność za rejestrację w systemie ponosi podmiot, który jest prawnie odpowiedzialny za produkt wprowadzany na rynek niemiecki, gdy towar przekracza granicę Niemiec. Obowiązek wpisu do rejestru LUCID może dotyczyć zarówno producenta towaru, jak i jego dystrybutora, na przykład właściciela sklepu internetowego. Nieważne, czy towar w opakowaniu trafia do innej firmy, która później zajmie się jego odsprzedażą, czy od razu do klienta końcowego/detalicznego. Ważne jest, że jego docelowym przeznaczeniem jest prywatny odbiorca końcowy.
Każdy zagraniczny przedsiębiorca, który wprowadza na rynek niemiecki towar dedykowany odbiorcy końcowemu, osobie fizycznej lub firmie, ma obowiązek zarejestrować się w systemie LUCID i podpisać kontrakt z organizacją odpowiedzialną za recykling opakowań w Niemczech.
Rejestr LUCID podlega pod zarząd Centralnego Rejestru Opakowań – Zentrale Stelle Verpackungsregister.
Kto powinien zarejestrować się w LUCID?
Obowiązek rejestracji w LUCID dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych, które wprowadzają na rynek niemiecki towary w opakowaniach. Liczy się fakt odpowiedzialności prawnej za towar w momencie przekroczenia przez niego granicy niemieckiej.
Pamiętaj! Sam wpis do rejestru LUCID nie wystarczy.
Przy rejestracji firmy w LUCID nie ponosisz opłaty administracyjnej, nie oznacza to jednak możliwości wprowadzania na rynek niemiecki dowolnego rodzaju opakowań w sposób bezkosztowy. Po uzyskaniu wpisu do rejestru LUCID przedsiębiorca otrzymuje unikalny numer rejestracyjny, niezbędny do podpisania umowy z niemiecką organizacją recyklingu. Podpisanie umowy wiąże się z koniecznością uiszczenia stałej opłaty licencyjnej powiększonej o koszt utylizacji wskazanej ilości oraz rodzaju opakowań wprowadzanych do obrotu na rynek niemiecki. Po podpisaniu kontraktu z organizacją recyklingową przedsiębiorca otrzymuje licencję wraz z unikalnym numerem, co jest niezbędne do prawidłowego raportowania w rejestrze LUCID.
Jakie rodzaje opakowań musisz deklarować według VerpackG?
zbiorczych – zawierające więcej niż jedną jednostkę produktu
wysyłkowych – np. karton, koperta, folia, wypełniacz
Kary
Twoja działalność jest zagrożona karą do 200 tys. Euro i zakazem dystrybucji w Niemczech a platformy sprzedażowe nie pozwolą wygenerować oferty sprzedaży do Niemiec i zawieszą Twoje konto.
Deklaracja roczna LUCID - raport
W każdym roku należy wykonać raport z faktycznej ilości wprowadzonych opakowań ( nieprzekraczalny termin do 15 maja każdego roku) oraz zaplanować ilości opakowań na kolejny rok kalendarzowy składając raport prognozowany. Informacje w raporcie obejmują rodzaj opakowania i jego masę. Wysokość opłaty recyklingowej jest uzależniona od masy i rodzaju opakowań.
Podsumowanie Twoich obowiązków:
Rejestracja w systemie LUCID
Podpisanie umowy/kontraktu z niemiecką organizacją recyklingu
Sporządzanie rocznych raportów prognozowanych i korygujących
Wniesienie należnej opłaty recyklingowej
MK-Expert
Potrzebujesz wsparcia w rejestracji?
W celu rejestracji warto skorzystać z naszego doświadczenia w stosowaniu niemieckiego prawa. Pomożemy ustalić, czy masz obowiązek zgłoszenia się do LUCID, a także kompleksowo zajmujemy się procesem rejestracji w LUCID i w firmie recyklingowej. Warto pamiętać, że zaniedbanie obowiązku rejestracyjnego wiąże się z wysokimi karami pieniężnymi.
Już dziś zamów usługę rejestracji w systemie dualnym: LUCID i firma recyklingowa.
Jakich danych potrzebujemy od Ciebie do rejestracji w LUCID oraz w niemieckiej organizacji odzysku i recyklingu?
– adres email
– numer tel.
– wyciąg z KRS lub CEIDG lub Gewerbeschein
-nazwy marek produktów, jeśli widnieją na opakowaniu produktowym lub wysyłkowym.
-szacunkowe ilości opakowań (w kg) jakie wprowadzone zostały w latach poprzednich, oraz prognozowane na rok 2024, np. papier 30kg, plastik (folia, wypełnienia) 15 kg
-rodzaj wysyłanych produktów
Czas rejestracji w LUCID to maksymalnie 3 dni robocze.
Koszt wykonania usługi rejestracji w systemie dualnym wynosi 2200 zł netto.
Zaległe raporty
Ustawa weszła w życie w 2019r, więc sprzedawcy którzy sprzedawali w tym okresie, ale rejestrują się dopiero teraz, są zobowiązani do wypełnienia deklaracji „wstecz”.
Przykład: Jeśli sprzedajesz od 2021 roku, konieczne jest złożenie czterech deklaracji – za lata – 2021, 2022. 2023 oraz prognozę na 2024 rok.
W przypadku nowych firm rozpoczynających sprzedaż w tym roku – tylko i wyłącznie deklaracja prognozowana na rok 2024.
Koszt usługi sporządzenia raportu rocznego prognozowanego i korygującego wynosi 800 zł netto.
Zapraszamy do współpracy,
odciążymy Twoją firmę od biurokratycznych procedur.