
Prowadzisz firmę? Słyszałeś o obowiązkowym BDO?
90 % firm ma obowiązek rejestracji w bazie BDO.
Czym jest BDO?
Baza Danych o Produktach, Opakowaniach i o Gospodarowaniu Odpadami – w skrócie BDO.
BDO to system teleinformatyczny, który dzieli się na 3 sekcje:
- Odpady
- Opakowania
- Produkty
Co autor ustawy ma na myśli?
- Odpady – jeśli wytwarzasz odpady w wyniku prowadzenia swojej działalności, przetwarzasz je, transportujesz czy zbierasz to obowiązek rejestracji spoczywa na Twojej firmie. Jest kilka wyjątków kiedy nie musisz się rejestrować.
- Opakowania – jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową, jeśli kupujesz jakiekolwiek produkty lub opakowania z zagranicy, jeśli jesteś producentem opakowań, jeśli prowadzisz gastronomię i oferujesz posiłki na wynos to w każdym z tych przypadków musisz zarejestrować swoją firmę w bazie BDO, gdyż odpowiadasz za wszystkie opakowania jakie przekroczą granicę polską lub zostaną wydane Klientowi. Dodatkowo, każdy sklep czy hurtownia, która oferuje reklamówki z tworzywa sztucznego również podlega wpisowi do BDO.
- Produkty – do tej grupy zaliczają się: sprzęt elektroniczny i elektryczny, oleje, opony, preparaty smarowe, baterie, akumulatory i pojazdy więc jeśli chociaż 1 z tych produktów kupujesz z zagranicy lub produkujesz w Polsce to podlegasz obowiązkowi uzyskania wpisu do rejestru BDO.
Opłaty w BDO
W BDO wyróżniamy kilka opłat:
- Z tytułu wpisu do bazy BDO jest opłata rejestrowa, którą uiszczasz przy składaniu wniosku o wpis do rejestru. 100 zł wpłacają mikroprzedsiębiorcy, pozostali 300 zł. Wykaz kont bankowych każdego województwa znajdziesz pod linkiem mk-expertbdo.pl/opłaty/ Brak uiszczenia opłaty rejestrowej= odrzucenie wniosku przez urząd. Kto ma obowiązek jej uiszczenia? Wszystkie podmioty poza 2 wyjątkami: jeśli rejestrujesz się jako sklep lub hurtownia, która wprowadza tylko reklamówki i druga grupa to podmioty, które rejestrują się tylko i wyłącznie w sekcji odpady.
- Opłata roczna – w rzeczywistości powielanie corocznie do końca lutego opłaty rejestrowej, za utrzymanie wpisu w rejestrze BDO. Nieuiszczanie opłaty rocznej często skutkuje wykreśleniem w drodze decyzji z bazy BDO przez urząd marszałkowski.
- Opłata produktowa opakowania – masz obowiązek ewidencji opakowań tych zakupionych w PL i tych, w których przyjechały do Twojej firmy produkty kupione za granicą. Za te opakowania płacisz parapodatek tzw. opłatę produktową. Opłata jest uzależniona od rodzaju opakowań. Za te z tworzywa sztucznego zapłacisz najwięcej a najmniej za te z drewna i ze szkła. Im więcej kilogramów opakowań wprowadzisz na rynek tym wyższa będzie opłata do urzędu marszałkowskiego.
- Opłata produktowa produkty – to opłata, którą poniesiesz za wprowadzanie każdego kilograma sprzętu elektro, opon, olejów i smarów. Każdy z tych produktów ma inną stawkę.
- PKE OPAK czyli Publiczne Kampanie Edukacyjne Opakowań – jest to opłata uzależniona od wartości netto opakowań tych zakupionych i tych, które przyjechały do Ciebie z zagranicy z produktami lub bez wyrażona w zł. Na ten cel przeznaczysz 2 % wartości netto tych opakowań.
- PKE PROD czyli Publiczne Kampanie Edukacyjne Produktów – opłata wynosi równowartość 0,1 % przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu sprzętu elektro, baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym.
Jakie obowiązki musisz wypełniać oprócz uiszczania opłat.
- Prowadzenie ewidencji odpadów w systemie BDO
- Prowadzenie ewidencji opakowań i produktów poza systemem BDO
- Aktualizacja danych w systemie BDO- poprzez wniosek.
- Sprawozdawczość – do 15 marca masz obowiązek złożyć raport/sprawozdanie z odpadów, opakowań czy produktów do właściwego urzędu marszałkowskiego za pośrednictwem systemu BDO.
- Umieszczanie nr BDO na paragonach i fakturach.
Jakie sankcje karne związane z BDO?
Do głównych należy zaliczyć:
- Za brak rejestracji w BDO – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.
- Za nieumieszczanie numeru BDO na dokumentach – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.
- Za transport odpadów bez BDO – kara finansowa 2 000 – 10 000 zł.
- Za brak przedłożenia sprawozdania 100 – 5 000 zł
- Za brak ewidencji odpadów lub nierzetelne jej prowadzenie – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.
Zweryfikuj czy Twoja firma jest zarejestrowana w bazie BDO, jeśli tak to czy wpis jest prawidłowy. Przekonaj się czy wypełniasz wszystkie wymagane prawem obwiązki. Nieuiszczanie opłat i brak sprawozdań = rozliczenie się z urzędem za 6 ostatnich lat sprawozdaniami i uiszczenie opłat wraz z odsetkami. Nie zwlekaj, ryzyko i kary są zbyt wysokie.
Rejestracja w bazie BDO
Usługa dedykowana dla Ciebie, jeśli Twoja firma wymaga wpisu w rejestrze BDO – skontaktuj się z nami. Minimum formalności Klienta, maksimum naszego zaangażowania, 100 % profesjonalizmu. W ciągu 1 dnia roboczego złożymy wniosek o wpis do rejestru BDO. W wiadomości podaj NIP firmy i napisz czym zajmuje się Twoja firma a my niezwłocznie się z Tobą skontaktujemy.
Koszt usługi 500 zł netto.

Sprawozdanie BDO – rozliczenie i raportowanie do BDO
W systemie BDO wyróżniamy 3 rodzaje sprawozdań:
- sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi;
- sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami;
- sprawozdania komunalne
Termin złożenia sprawozdania
Sprawozdanie złóż elektronicznie, za pomocą konta w systemie BDO w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.
Obowiązek sporządzenia sprawozdania przedawnia się po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, za który trzeba było sporządzić sprawozdanie.
Koszt usługi:
Sprawozdanie o wytworzonych odpadach 450 zł netto
Sprawozdanie o opakowaniach 500 zł netto
Sprawozdanie o produktach 550 zł netto.
Masz dość biurokracji?
Nie trać cennego czasu.