BDO Polska

Prowadzisz firmę? Słyszałeś o obowiązkowym BDO?

90 % firm ma obowiązek rejestracji w bazie BDO.

Czym jest BDO?

Baza Danych o Produktach, Opakowaniach i o Gospodarowaniu Odpadami – w skrócie BDO.

BDO to system teleinformatyczny, który dzieli się na 3 sekcje:

  • Odpady
  • Opakowania
  • Produkty

Co autor ustawy ma na myśli?

  • Odpady – jeśli wytwarzasz odpady w wyniku prowadzenia swojej działalności, przetwarzasz je, transportujesz czy zbierasz to obowiązek rejestracji spoczywa na Twojej firmie. Jest kilka wyjątków kiedy nie musisz się rejestrować.
  • Opakowania – jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową, jeśli kupujesz jakiekolwiek produkty lub opakowania z zagranicy, jeśli jesteś producentem opakowań, jeśli prowadzisz gastronomię i oferujesz posiłki na wynos to w każdym z tych przypadków musisz zarejestrować swoją firmę w bazie BDO, gdyż odpowiadasz za wszystkie opakowania jakie przekroczą granicę polską lub zostaną wydane Klientowi. Dodatkowo, każdy sklep czy hurtownia, która oferuje reklamówki z tworzywa sztucznego również podlega wpisowi do BDO.
  • Produkty – do tej grupy zaliczają się: sprzęt elektroniczny i elektryczny, oleje, opony, preparaty smarowe, baterie, akumulatory i pojazdy więc jeśli chociaż 1 z tych produktów kupujesz z zagranicy lub produkujesz w Polsce to podlegasz obowiązkowi uzyskania wpisu do rejestru BDO.

Opłaty w BDO

W BDO wyróżniamy kilka opłat:

  • Z tytułu wpisu do bazy BDO jest opłata rejestrowa, którą uiszczasz przy składaniu wniosku o wpis do rejestru. 100 zł wpłacają mikroprzedsiębiorcy, pozostali 300 zł. Wykaz kont bankowych każdego województwa znajdziesz pod linkiem mk-expertbdo.pl/opłaty/ Brak uiszczenia opłaty rejestrowej= odrzucenie wniosku przez urząd. Kto ma obowiązek jej uiszczenia? Wszystkie podmioty poza 2 wyjątkami: jeśli rejestrujesz się jako sklep lub hurtownia, która wprowadza tylko reklamówki i druga grupa to podmioty, które rejestrują się tylko i wyłącznie w sekcji odpady.
  • Opłata roczna – w rzeczywistości powielanie corocznie do końca lutego opłaty rejestrowej, za utrzymanie wpisu w rejestrze BDO. Nieuiszczanie opłaty rocznej często skutkuje wykreśleniem w drodze decyzji z bazy BDO przez urząd marszałkowski.
  • Opłata produktowa opakowania – masz obowiązek ewidencji opakowań tych zakupionych w PL i tych, w których przyjechały do Twojej firmy produkty kupione za granicą. Za te opakowania płacisz parapodatek tzw. opłatę produktową. Opłata jest uzależniona od rodzaju opakowań. Za te z tworzywa sztucznego zapłacisz najwięcej a najmniej za te z drewna i ze szkła. Im więcej kilogramów opakowań wprowadzisz na rynek tym wyższa będzie opłata do urzędu marszałkowskiego.
  • Opłata produktowa produkty – to opłata, którą poniesiesz za wprowadzanie każdego kilograma sprzętu elektro, opon, olejów i smarów. Każdy z tych produktów ma inną stawkę. 
  • PKE OPAK czyli Publiczne Kampanie Edukacyjne Opakowań – jest to opłata uzależniona od wartości netto opakowań tych zakupionych i tych, które przyjechały do Ciebie z zagranicy z produktami lub bez wyrażona w zł. Na ten cel przeznaczysz 2 % wartości netto tych opakowań.
  • PKE PROD czyli Publiczne Kampanie Edukacyjne Produktów – opłata wynosi równowartość 0,1 % przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu sprzętu elektro, baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym.

Jakie obowiązki musisz wypełniać oprócz uiszczania opłat.

  • Prowadzenie ewidencji odpadów w systemie BDO
  • Prowadzenie ewidencji opakowań i produktów poza systemem BDO
  • Aktualizacja danych w systemie BDO- poprzez wniosek.
  • Sprawozdawczość – do 15 marca masz obowiązek złożyć raport/sprawozdanie z odpadów, opakowań czy produktów do właściwego urzędu marszałkowskiego za pośrednictwem systemu BDO.
  • Umieszczanie nr BDO na paragonach i fakturach.

Jakie sankcje karne związane z BDO?

Do głównych należy zaliczyć:

  • Za brak rejestracji w BDO – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.
  • Za nieumieszczanie numeru BDO na dokumentach – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.
  • Za transport odpadów bez BDO – kara finansowa 2 000 – 10 000 zł.
  • Za brak przedłożenia sprawozdania 100 – 5 000 zł
  • Za brak ewidencji odpadów lub nierzetelne jej prowadzenie – kara finansowa 5 000 – 1 mln zł.

Zweryfikuj czy Twoja firma jest zarejestrowana w bazie BDO, jeśli tak to czy wpis jest prawidłowy. Przekonaj się czy wypełniasz wszystkie wymagane prawem obwiązki. Nieuiszczanie opłat i brak sprawozdań = rozliczenie się z urzędem za 6 ostatnich lat sprawozdaniami i uiszczenie opłat wraz z odsetkami. Nie zwlekaj, ryzyko i kary są zbyt wysokie.

Rejestracja w bazie BDO

Usługa dedykowana dla Ciebie, jeśli Twoja firma wymaga wpisu w rejestrze BDO – skontaktuj się z nami. Minimum formalności Klienta, maksimum naszego zaangażowania, 100 % profesjonalizmu. W ciągu 1 dnia roboczego złożymy wniosek o wpis do rejestru BDO.  W wiadomości podaj NIP firmy i napisz czym zajmuje się Twoja firma a my niezwłocznie się  z Tobą skontaktujemy.

Koszt usługi 500 zł netto.

Sprawozdanie BDO – rozliczenie i raportowanie do BDO

W systemie BDO wyróżniamy 3 rodzaje sprawozdań:

  1. sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi;
  2. sprawozdania o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami;
  3. sprawozdania komunalne

Termin złożenia sprawozdania

Sprawozdanie złóż elektronicznie, za pomocą konta w systemie BDO w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy.

Obowiązek sporządzenia sprawozdania przedawnia się po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, za który trzeba było sporządzić sprawozdanie.

Koszt usługi:

Sprawozdanie o wytworzonych odpadach 450 zł netto

Sprawozdanie o opakowaniach 500 zł netto

Sprawozdanie o produktach 550 zł netto.

Masz dość biurokracji?

Nie trać cennego czasu.

Zapraszamy do współpracy, odciążymy Twoją firmę od biurokratycznych procedur.

Skontaktuj się z nami.

Minimum formalności Klienta, maksimum naszego zaangażowania, 100 % profesjonalizmu.

Call Now Button